Een blogbericht én een goed doel sponsoren? F.A.Q.

‘Sponsoren, hoezo?’ twee zaken hebben ons de vraag naar sponsoring durven stellen: enerzijds de steeds grotere interesse in onze blog. Het is fijn om te merken dat we gevolgd worden en we hebben de indruk dat het aantal ‘volgers’ nog groeit. Anderzijds is het concept van deze reis: ‘geen deadline, wel een budget’. En dat betekent natuurlijk dat we op zoek gaan naar manieren om wat bij te verdienen. En zo komen bij onze blog terecht. Die wordt gelezen door een brede doelgroep die elke dag uitbreidt en waardoor het voor sommige ondernemingen interessant kan zijn om de link te leggen. Het moet wel een ‘win-win’ zijn, m.a.w. het is niet de bedoeling dat je ons geld gaat ‘geven’ (tenzij je ons graag langer uit België weg wil 😉 ). Maar als het zou bijdragen tot meer naamsbekendheid (en dus op termijn meer omzet), zien wij het uiteraard zitten om dat aan te nemen en jullie nog langer op te zadelen met onze blogberichten. Daarenboven zetten we 20% van het gekregen bedrag opzij voor een goed doel.

‘Hoe gaat dit in zijn werk?’: op geregelde tijdstippen schrijven wij blogberichten over hetgeen we meemaken. Elk van die berichten bevat naast een kort verslag een aantal foto’s en/of filmpjes. Elk van die berichten kan gesponsord worden. In ruil verschijnt je logo zowel onderaan het blogbericht, rechts in de sidebar, als in de mailing die naar alle volgers wordt gestuurd. Uiteraard telkens met een link naar jullie website.

‘Welk goed doel?’: we hebben beslist om 20% van het sponsorgeld opzij te zetten voor het Sarmilla-project in Nepal. Een onderwijsproject dat al 20 jaar kinderen uit kansarme gezinnen steunt in hun studies en levensomstandigheden. Elk jaar komt Herwig, één van de stichters, verschillende keren naar Nepal om met eigen ogen vast te stellen wat er gebeurt met het geld van de Belgische sponsors. We zijn een aantal keer mee op pad geweest en hoewel we al veel hebben meegemaakt de laatste maanden, was het toch schrijnend om vast te stellen in welke omstandigheden deze families leven. Verschillende mensen in kleine kamertjes zonder licht. Het zet meteen alles weer in perspectief. Wel frappant en positief om vast te stellen hoe transparant het hele gebeuren is en wat de resultaten kunnen zijn. Enkele dollars maken het verschil tussen het wel of niet kunnen maken van huiswerk door de aankoop van een lamp, of tussen het hebben van drinkbaar water thuis of niet, …. En daarom hebben we dit project gekozen als ons ‘goed doel’. Omdat er op dit moment nog geen website bestaat, heb ik me geëngageerd om gratis voor hen een professionele website te maken. Het zal nog even duren vooraleer die online is, maar meer informatie over het project vind je door te klikken op deze link: Sarmilla Project

‘Welke reclame krijg ik dan?’: één blogbericht sponsoren, kost 125 euro. In ruil komt je logo helemaal onderaan het blogbericht én verschijnt het in de nieuwsbrief die we naar iedereen sturen.

Vanaf 250 euro, en dus 2 blogberichten, komt je logo daarenboven ook nog in de sidebar (zoals je kan zien aan de rechterkant). Je logo blijft dan staan voor minstens de volgende 5 posts. Als er meer dan 5 sponsors zouden zijn, dan verdwijnt het oudste logo. Er kunnen dus maximum 5 logo’s aan de rechterkant verschijnen. We rekenen liever in aantal berichten dan in duurtijd, ook omdat we merken dat het aantal bezoekers veruit het grootst is net nadat we een bericht hebben gepost.

‘Bevat ons logo een link naar de website?’: yep, alle logo’s (zowel onderaan de blog, in de sidebar als in de nieuwsbrief) bevatten een directe link naar de website die jullie doorgeven.

‘Hoe zit dat fiscaal?’: de wet zegt ‘publiciteit is 100% aftrekbaar indien u er reclame voor terugkrijgt’ en dat is natuurlijk het geval.

Remember: we zijn uiteraard vragende partij, maar enkel en alleen als jullie – net zoals wij – er een ‘win-win’ in zien.

An & Tom